İçindekiler
Açılımı Objectives and Key Results yani Hedefler ve Temel Sonuçlar olan OKR, pek çok büyük şirketin tercih ettiği bir yönetim sistemi ve son yıllarda daha da popüler bir seçenek olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle büyük teknoloji şirketlerinin tercihi olduğu için de “OKR nedir?” sorusu gittikçe merak edilen bir konu haline geldi.
En genel anlamı ile OKR sistemini, işletmelerin hedeflerini tanımlamak, koordine etmek ve gerçekleştirmek için kullanabileceği bir çerçeve olarak tanımlamak mümkün. Biliyoruz ki küçük veya büyük fark etmeksizin tüm işletmelerin hedefleri bulunur. OKR ise bu hedefleri hayata geçirmek ve şirket içerisindeki tüm çalışanların hedefe bağlı kalmasını sağlamak için kilit bir göreve sahip.
O halde şirketlerin başarısına giden yolda harita görevi gören OKR sistemini tüm detayları ile incelemeye başlayalım.
OKR, açılımından da anlaşılacağı gibi iki ana başlığa ayrılır. Hedefler ve temel sonuçlar, OKR’nin iki ana bileşenidir. Bu bileşenler sayesinde işletmelerin neyi başarmaya çalıştıkları ve bunu başarma yolundaki kilometre taşlarını nasıl ölçecekleri netlik kazanır.
OKR belirlerken hedeflerin ve temel sonuçların belirlenmesi gerekir. Bu iki ana bileşenin kapsamlarını ise şu şekilde açıklamak mümkün:
İki ana bileşenin kapsamından da anlaşılacağı gibi OKR belirlenirken önce bir hedef konulmalı ve bu hedefe giden yolda başarıyı ölçmek için temel sonuçlar çıkarılmalıdır.
Bir örnek üzerinden OKR belirlemeyi daha detaylı bir şekilde inceleyelim.
Yeni kurulmuş bir markayı ele alalım. Bu markanın temel hedefi marka bilinirliğini artırmak olur. Buna göre OKR için hedef ve temel sonuçları şu şekilde belirleyebiliriz:
Unutmayın ki pazarlama alanında bir OKR belirleme örneği vermiş olsak da OKR sadece pazarlama değil, her alanda uygulanabilir bir sistemdir. Bir işletmenin farklı alanda ulaşmak istediği hedeflere göre OKR belirlenerek hedefe yönelik yapılması gerekenler daha net bir şekilde çıkarılabilir.
OKR sistemini daha iyi anlamak için sıklıkla birbirine karıştırılan KPI ile OKR arasındaki farkı açıklamakta fayda var.
OKR ve KPI, ilk bakışta benzer görülse bile aslında ikisi de kurumsal performansın farklı yönlerini ele alır. OKR; bir şirketin hedefleri doğrultusunda performansını artırmasına, gelişimi yönlendirmesine ve bunun tüm çalışanlar tarafından benimsenmesine odaklanan bütüncül bir sistemdir. KPI ise çalışanların performansını yansıtan ölçümlerdir. Yani OKR’ler çalışanların işlerinden ziyade işin amaç ve hedeflerine bağlıdır. KPI’lar da genel olarak çalışanların performansına dair ölçümlerdir.
Kısacası KPI ve OKR, birbirinden farklı iki kavramdır. Ancak KPI takibi, OKR’lerin temelini oluşturmak ve gelişim için yeni hedefler belirlemek açısından yardımcı olabilir.
OKR ve KPI farkını da incelediğimize göre şimdi, OKR sisteminin bir şirkete sağlayabileceği faydaları keşfedelim.
OKR’ler sayesinde hedefler ve bu hedefi başarmak için ulaşılması gereken sonuçlar net bir şekilde belirlenir. Böylece bir şirketin hem büyük hem de küçük hedefleri için bir yol haritası çıkarılır. Bu da ekip içerisinde yapılması gerekenlerin daha net bir şekilde oluşturulmasına ve hedefe ulaşma amacıyla bir bağlılık yaratılmasına yardımcı olur.
OKR sisteminin bir işletmeye sağlayacağı tüm faydaları 5 başlık altında sıralamak mümkün:
OKR sisteminin faydalarından yararlanmak için bu sistemi, şirketinizin farklı hedefleri için uygulayabilirsiniz. “Peki, nasıl?” diyorsanız farklı alanlardaki birkaç OKR hedef örneğini inceleyelim.
İnsan Kaynakları Açısından OKR:
Sosyal Sorumluluk Açısından OKR:
Müşteri Memnuniyeti Açısından OKR:
Örneklerden de anlaşıldığı gibi OKR farklı alanlar için uygulanabilir. Önemli olan, şirketiniz için ulaşmak istediğiniz hedefleri ve temel sonuçları net bir şekilde çıkarmaktır.
OKR sistemi ile hedeflerinize ulaşmak ve bu süreci yönetmek için bir çerçeve oluştururken bir yandan da tüm çalışanların iş süreçlerini geliştirmeye ve iyileştirmeye odaklandığı bir şirket kültürü yaratmak ister misiniz? Cevabınız “Evet.” ise kurum kültürü oluşturmak için etkili bir yöntem olan kaizen felsefesi ile tanışmanın zamanı geldi. Bu felsefe hakkında detaylı bilgi almak için “Kaizen Nedir?” yazımızı okuyabilirsiniz.